utorok 13. februára 2018

Pôst - očista tela aj duše

Zajtra začína 40 denný pôst pred Veľkou nocou. Po minulé roky, som toto obdobie nezvládla. Dokázala som vynechať zo svojho jedálnička jedine alkohol (a to ho celkovo pijem iba výnimočne, takže až taká zmena to nebola). Tento rok, sa však do toho púšťam naplno :).

Prečo?


Z viacerých dôvodov. Viem, že strava ide ruka v ruke s pocitmi a celkovým vnímaním. Taktiež viem, že jar je ideálnym obdobím na očistu, a to nie len tela ale aj duše. Takže, som úprimne zvedavá čo všetko mi odľahčenie jedálnička prinesie :).


Ako so budem postiť?


  • V prvom rade vynechám klasicky mäso a mäsové výrobky. Okrem toho vynechám z jedálnička aj takmer všetky mliečne produkty. Celkovo, zo živočíšnych produktov si doprajem len maslo, tvaroh a vajíčka (nie som pripravená variť celkom vegánsky, a viem, že ak by som vynechala napr. vajíčka či maslo, mala by som problém s tým "čo budem jesť" a tým na seba vytvárala zbytočný stres. No a mojím cieľom je práve naopak - pôst si užiť, vnímať ako pracuje moje telo, a venovať sa veciam, ktorým sa bežne nevenujem (a tam nepatrí neustále premýšľanie nad jedlom)
  • Taktiež vynechám všetok cukor. Toto je pre bežného človeka podľa mňa ešte náročnejšie ako vynechať mäso, ale ja cukor konzumujem už len minimálne, takže to až taká zmena nebude. V podstate mi stačí vynechať čokoládu (občas si doprajem kocku na rannú kašu) a niektoré domáce koláče, kde ešte používam hnedý cukor. Inak v prevažnej väčšine nekupujem žiadne výrobky kde sa cukor nachádza. Sladiť budem hlavne sušeným ovocím, datlovým siropov a medom.
  • No a v neposlednom rade, vynechám aj všetku bielu múku a výrobky z nej. Naopak, doprajem si celé obilniny (ryža, pšeno, ovos, vločky, pohánka), a výborný domáci kváskový chlieb zo žitnej múky. 

No, a navyše...


chcem toto obdobie využiť aj na celkové upratanie. Tam patrí napr. náš domček, ktorý je malý a nový, a teda nebude to veľký problém ho upratať, ale máme veľa vecí rozrobených, všade sú ešte krabice a veľa vecí nemá svoj domov (povaľujú sa pod posteľami a pod stolmi). Takže "nájsť každej veci domov"a dokončiť naše rozrobené.projekty (detské izby, obývaciu stenu, terasu a pod.).

Budem si asi aj viesť mini denník toho, čo som jedla, keby mi chýbala inšiprácia, nech mám kde mrknúť :)

štvrtok 18. januára 2018

Ako mať nádherné rána...

Rána bývajú najhoršou časťou dňa pre mnoho ľudí. Ja osobne som kedysi neznášala rána tak veľmi, že dokonca aj počas voľných dní som bola ráno uhundraná. Neustále ponáhľanie sa a myslenie na milión vecí, ktoré je potrebné dnes stihnúť. ALE, podarilo sa mi to zmeniť. Teraz sú pre mňa rána obľúbenou časťou dňa, a to vďaka pár užitočným tipom - možno pomôžu aj Vám :) Nemusš využiť všetky, a rozhodne nie v tomto poradí. Skôr to ber ako inšpiráciu, a vyber si to, čo sa ti páči :).

1. Začni zľahka :)

Daj si budík o 15 min skôr ako skutočne potrebuješ. Je skvelé vstať na prvé zazvonenie. Ja to robím tak, že mám budík položený ďalej od postele. Takto musím vstať predtým ako ho vypnem. Zároveň, zmenila som svoje hnusné zvonenie na príjemnú relaxačnú hudbu. Vďaka tomu si nevytvorím ráno ako prvú vec stres :).

2. Medituj /pomodli sa / dýchaj / pozoruj

Využi tých 9 minút, ktoré si získala tým, že si si neposunula budík na krátke uvedomenie. Skús sa dostať do prítomnosti a na nič iné nemyslieť. Môžeš sa pomodliť, alebo meditovať. (Ja osobne sa aspoň prežehnám, a snažím sa byť prítomná keď sa obliekam na cvičenie a chystám si podložku). Komu to nevyhovuje, alebo to nikdy nerobil, tak mám skvelú pomôcku. Pohodlne si sadni, a pomenuj:
  • 5 vecí ktoré vidíš (napr. okno, gauč, kvet, pes, vankúš)
  • 4 veci ktorých cítiš (napr. vlasy na svojom krku, gauč pod sebou, vankúš za chrbtom, nohy na podlahe)
  • 3 veci, ktoré počuješ (napr. spev vtáčikov, pobehovanie psov, hučanie chladničky)
  • 2 veci, ktoré voniaš (napr. vôňu svojich vlasov, vôňu vonnej sviečky)
  • 1 vec, ktorú cítiš na jazyku (môže to byť chuť rannej kávy)

3. Vďačnosť

Porozmýšľaj nad tým, za čo si skutočne vďačná. Môžeš to niekomu povedať, poďakovať sa v modlitbe (ako to robím ja), alebo si to napísať. Je to neskutočný nástroj na uvedomenie si koľko toho máme. Bez preháňania môžem povedať, že ak som vďačná, som šťastnejšia. Sústredím sa viac na to čo mám, ako na to, čo mi chýba. 

4. Všetko vypni

Nepozeraj na mobil, notebook, TV. Ak máš potrebu, pusť si nejakú relaxačnú hudbu. Ja som predtým zvykla mať zapnutú TV a pozerať správy. Všetko to zlé, čo sa deje mi len zhoršilo moje už tak biedne rána.

5. Hydratácia 

Po celej noci si telo doslova pýta tekutiny. Daj si pohár vody, alebo bylinkového čaju. Ja vypijem jeden ešte pred cvičením, a druhý po ňom.

6. Výživné raňajky

Pre každého to znamená niečo iné. Dôležité však je, aby si sa opýtala sama seba, či to čo mám na tanieri poskytne výživu pre moje telo a dušu :).

7. Rozmaznaj sa

Ja osobne takmer každé ráno cvičím. Potom si dám teplú sprchu, nakrémujem sa, učešem sa a oblečiem. Cítim sa celý deň skvelo. Starám sa o svoje telo, a mám ho rada (nebolo to takto vždy). Ak sa na to necítiš, tak necvič, ale aspoň si otvor okno, nadýchaj sa čerstvého vzduchu, alebo si dopraj sprchu a výnimočný telový krém... alebo masku na vlasy. Proste každý deň niečo - zaslúžiš si to :).

S obmenami, (a v inom poradí, pretože napr. ja raňajkujem až po ôsmej a vstávam o 5:30) sú toto tipy, ktoré mi pomohli rána milovať. Zbytok sveta totiž ešte spí, a ja mám naozaj čas len a len pre seba. 


sobota 13. januára 2018

Sladký život bez cukru...

Už pred pár rokmi som si kúpila túto neskutočne sympatickú knihu. Aj vďaka nej sa mi podarilo z jedálnička cukor takmer vylúčiť. Avšak, časom som poľavila. K bielemu prášku som sa síce už nevrátila, ale trošku medu, ďatlového sirupu, sladké ovocie a domáce sušienky s trstinovým cukrom sú u mňa na dennom poriadku. Ono, sa to zdá byť úplne v pohode, ale ja na sebe cítim, že to tak nemám.

Ako to? Tak napríklad, už vyše mesiaca sa snažím nejesť po 18:00. Vôbec to nezvládam. Už som si dokonca posunula tento čas na 19:00, a i tak mám s tým obrovský problém. Dni, kedy som to zvládla sa dajú spočítať na jednej ruke. No, a viete na čo mám večer chuť? Na sladké!! Okrem toho sa ma zubami nechtami drží posledných pár cm tuku v okolí bruška. Mávam zmeny nálad, a práve sladké je to, na čo mám chuť keď mi je smutno/som nahnevaná/niečo mi nevyšlo a pod.

Včera mi padol zrak na poličke s knihami práve na túto. Takže som sa rozhodla pre 8 týždňový cukrový "detox". Tentokrát bez všetkého sladkého. Chcem vynechať všetok cukor a bielu múku a minimalizovať ovocie (najmä sladké druhy). To ako mi to reálne pôjde si budem písať tu na blogu. Som zvedavá, ako to na mňa bude vplývať. Sarah sľubuje viac energie, lepší spánok, väčšiu kontrolu nad jedlom (tým myslí to, že si telo samé povie kedy má dosť a takto prirodzene sa dostane na ideálnu váhu), možno aj lepšiu pleť a náladu :).

štvrtok 4. januára 2018

Ranná rutina (nová )

Článok o rannej rutine som už písala. Fungovalo mi to takto skvelo počas leta. Avšak, tak ako sa skracovali dni, a všetko v mojom živote sa niekam posunulo, tak sa musela zmeniť aj moja ranná rutina. Takže, ako vyzerá moje bežné ráno?

  • 5:30 vstávam (počas týždňa, cez víkendy podstatne neskôr), manžel je s Teom (niekedy ešte spinkajú), a ja si užívam čas pre seba. Teo normálne vstáva okolo siedmej, takže sa dobrovoľne ukracujem o dobrú hodinu spánku, ale stojí mi to za to :).
  • 20 min cvičím so Zuzkou Light (vyberám si kratšie workouty, ale aj tak mi dajú zabrať, ak sa mi veľmi nechce cvičiť, alebo nevládzem (som chorá, som unavená a pod.) tak si vyberiem jógu alebo stretch and tone.
  • 6:00 sprcha, umyjem si zúbky, tvár, nakrémujem sa (je až neuveriteľné, ako inak sa potom celý deň cítim, keď sa ráno trošičku rozmaznám 😊)
  • 6:20 káva s manželom (nejde tak o kávu, ako o tých 15 minút, počas ktorých si pokojne sadneme, túlime sa s Teom, porozpávame sa o tom čo máme počas dňa v pláne a tak). 
Približne o 6:45 odchádza manžel do práce. Kedysi sme raňajkovali takto skoro ráno, ale teraz to už nerobíme. Manžel zvykne cvičiť v práci, a tam si potom dá raňajky. Ja zas zohrejem Teovi kašu, po siedmej sa napapá. Ja si dávam raňajky až okolo deviatej. Medzitým mám čas nachystať nám dvom obed a urobiť potrebné domáce práce (umyjem riad, upracem šaty, dám prať, zmyjem dlážku, .. proste čo treba). Okolo 9:30 ide Teo spinkať, a ja mám v podstate celý deň pred sebou :).

Je to úžasný pocit. Mať odcvičené, navarené a urobené domáce povinnosti ešte pred raňajkami. Keď Teo zaspinká, tak si užívam chvíle len pre seba. čítam si knihu/články, píšem si denník/blog... proste sa venujem sebe a svojim myšlienkam. Je to pre mňa ten najefektívnejší spôsob ako mať energiu a chuť sa celý deň hrať s Teom. Vďaka tomu nemám pocit, že celý deň len niečo robím, a navyše za mnou ani nič nevidno, a ešte si to ani nikto neváži (a ten pocit tiež dobre poznám... ). 

Bez predsavzatí, ale viac do hĺbky....



Posledný deň minulého roku mi volal kamarát. Okrem iného sa ma opýtal, aké predsavzatia si dávam na rok 2018. Nad žiadnymi som dovtedy nepremýšľala. Až som si nakoniec povedala, že chcem svoj život zjednodušiť.

Čo tak si nedávať žiadne nové predsavzatia....  nehľadať a nekupovať nové veci... (bývame v novom, nie úplne zariadenom dome, takže to na 100% nepôjde, ale v podstate máme všetko nevyhnutné.... takže sa už nie je dôvod hnať sa).

Takže, čo vlastne chcem? Chcem sa zlepšiť v tom, čo som už začala. Konkrétne cvičenie so Zuzkou Light, posilnenie rúk a následné zvládnutie arm balances, zdravá (a rozumná) strava (už viem všetko čo potrebujem, nepotrebujem hľadať nové recepty, ani nové pravidlá, len to čo viem dať do praxe).  Zlepšiť si vzťahy (s ľuďmi, na ktorých mi záleží), viac sa usmievať.  Proste zlepšiť to, čo som už rozrobila.

štvrtok 14. decembra 2017

Existuje správny čas na jedlo?

Predpokladám, že o metóde prerušovaného pôstu ste počuli. V podstate ide o to, že si človek stanoví počas dňa pár hodinové "okno" v ktorom normálne je (napr. 10 hodín, alebo aj menej), a mimo toto okno sa postí. Napriek tomu, že sa mi táto metóda hneď páčila, neodvážila som sa ju ani len vyskúšať. Bola som presvedčená, že ráno sa potrebujem ako prvé najesť (keď som chodila do práce, vstávala som o 4:45), a že ak sa večer najem príliš skoro (pred 20:00), tak nevydržím a niečo do seba nahádžem tesne pred spaním.

Časom som sa od "sledovania fitness trendov" posunula trošku iným smerom. Momentálne ma podstatne viac zaujíma čínska dietetika, a najmä to, ako sa ja sama cítim. Takže, podľa tradičnej čínskej medicíny existuje ideálny čas na jedlo (a samozrejme aj na iné činnosti). Napríklad, žalúdok pracuje na svoje maximum medzi 7:00 a 9:00. Je to perfektná doba na raňajky, a zároveň je to čas, kedy je telo schopné spracovať všetky živiny, a aj väčšie množstvo jedla. Raňajkuj ako kráľ sa potvrdilo :).

Následne, medzi 9:00 a 11:00 je na svojom maxime dráha sleziny a pankreasu, takže ak sladké, tak práve vtedy. Tiež sa mi v tomto potvrdilo, to čo v podstate hovoria všetci - že sacharidy je lepšie prijímať doobeda. Ja to riešim tak, že raňajkujeme sladké obilninové kaše, okolo 8:30 až 9:00 😉.

Od 11:00 do 13:00 nastáva útlm. To, aký pokles energie pocítime, závisí aj na strave, ktorú prijmeme. Svojho času, som bola presvedčená, že neviem tráviť sacharidy, pretože po klasickom meničku v reštike som takmer odpadla od únavy, a nevedela som sa absolútne na nič sústrediť (už len tváriť sa, že robím bolo niekedy nad moje sily). Naopak, ak som si dala ľahký šalát, bola som relatívne v pohode. Aj vďaka tomu, som sa snažila pomerne dlhú dobu jesť len low carb. Dnes už viem, že sacharidy potrebujem, len si musím vybrať tie správne, a v správny čas. U nás doma býva na obed zeleninová polievka, a ľahšie druhé jedlo. Naberám si podstatne menšie porcie ako kedysi.

Od 15:00 do 17:00  pracuje na svoje maximum močový mechúr. Je to čas, kedy telo dobre vylučuje toxíny, takže šálka bylinkového čaju je skvelým pomocníkom. Je to taktiež dobrý čas, na výdatnejšie jedlo. My práve v tomto čase mávame olovrant. Bylinkový čajík s medom a kúsok domáceho celozrnného koláčika.

No, a od 17:00 do 19:00 pracujú obličky. Ak im chceme pomôcť, mali by sme sa napr. navečerať do 18:00, ideálne ľahko stráviteľné jedlo bez soli a cukru. Veľmi nevhodné sú aj potraviny s pridaním chemických látok, káva a alkohol. Naopak, pomôžeme si ak už po tomto čase nebudeme prijímať žiadnu stravu a ani tekutiny. Toto je ten bod, ktorý potrebujem doladiť... často som totiž večer ešte hladná.

Keď som sa to snažila uviesť do praxe, spomenula som si na článok o IF. Uvedomila som si, že v podstate ho budem dodržiavať aj ja. Aj keď neplánovane :). Teda budem jesť iba počas 10 hodín (od 8:00 do 18:00). Naozaj ma fascinuje, keď sa na prvý pohľad nezlučiteľné smery nakoniec nájdu v prieniku. Utvrdí ma to v tom, že takto je to správne.

Takže, od dnes už v praxi aj tie večere...

Ak mám byť úprimná, tak raňajky, obed a olovrant mám takto nastavený už dlhšie. Maximálne mi to vyhovuje, a upravilo sa mi trávenie. Zmena je teda len cvičenie (mala som teraz 2 mesačnú pauzu, a od pôrodu cvičím nepravidelne) a najmä večere (som taký večerný "jedlík", často ešte po večeri niečo zobem).

Trošku som študovala na internete, ako to s tými večerami zvládnuť. Vraj je dobré si dať plnohodnotné jedlo. Takže zeleninu, bielkoviny a aj celozrnné obilniny. (Obilninám som sa na večer zámerne vyhýbala, ale tak dám im ešte šancu :D). Najesť sa do pohodlnej sýtosti, a minimálne na 3 hodiny by mal byť človek spokojný. Potom je čas sa pomaly chystať do postieľky (do 23:00 najneskôr).

PS: tieto časy sú nastavené na zimný čas. V lete, sa to posúva o hodinku neskôr :).


pondelok 11. decembra 2017

Linecké bez vajec a cukru z celozrnnej múky



Úprimne ma prekvapilo, aké krehké a chutné môžu byť linecké koláčiky z celozrnnej múky, bez vajec a cukru. Piekla som ich najmä pre Tea, ako darček na Mikuláša (okrem toho dostal ovocie, ale koláčiky padli za 2 dni :D).






Ingrediencie:

  • 500g špaldová múka celozrnná hladká (100 z toho môže byť aj pšenová)
  • 250g maslo (alebo kokosový olej)
  • kôra z 1 bio citrónu
  • 5 PL medu alebo ryžového sirupu
  • štipka soli, štipka vanilky
  • voda podľa potreby
Pečieme 10 min pri 180 °C.

Všetko vypracujeme v hladké cesto, a vykrajujeme koláčiky. Sú tmavšie, ale chuťovo výborné. Samozrejme, sú podstatne menej sladké, ako klasické linecké, ale sirup či med môžete pridať podľa svojej chuti. Nám to takto stačilo. Musela som ich dnes piecť zas, aby sme mali niečo aj na Vianoce :D (a som úprimne zvedavá či vôbec ostanú).

PS: s cestom sa výborne pracuje, a pokojne podsypávajte múkou, keď budete potrebovať. Koláčiky ostanú krehké :).