štvrtok 14. decembra 2017

Existuje správny čas na jedlo?

Predpokladám, že o metóde prerušovaného pôstu ste počuli. V podstate ide o to, že si človek stanoví počas dňa pár hodinové "okno" v ktorom normálne je (napr. 10 hodín, alebo aj menej), a mimo toto okno sa postí. Napriek tomu, že sa mi táto metóda hneď páčila, neodvážila som sa ju ani len vyskúšať. Bola som presvedčená, že ráno sa potrebujem ako prvé najesť (keď som chodila do práce, vstávala som o 4:45), a že ak sa večer najem príliš skoro (pred 20:00), tak nevydržím a niečo do seba nahádžem tesne pred spaním.

Časom som sa od "sledovania fitness trendov" posunula trošku iným smerom. Momentálne ma podstatne viac zaujíma čínska dietetika, a najmä to, ako sa ja sama cítim. Takže, podľa tradičnej čínskej medicíny existuje ideálny čas na jedlo (a samozrejme aj na iné činnosti). Napríklad, žalúdok pracuje na svoje maximum medzi 7:00 a 9:00. Je to perfektná doba na raňajky, a zároveň je to čas, kedy je telo schopné spracovať všetky živiny, a aj väčšie množstvo jedla. Raňajkuj ako kráľ sa potvrdilo :).

Následne, medzi 9:00 a 11:00 je na svojom maxime dráha sleziny a pankreasu, takže ak sladké, tak práve vtedy. Tiež sa mi v tomto potvrdilo, to čo v podstate hovoria všetci - že sacharidy je lepšie prijímať doobeda. Ja to riešim tak, že raňajkujeme sladké obilninové kaše, okolo 8:30 až 9:00 😉.

Od 11:00 do 13:00 nastáva útlm. To, aký pokles energie pocítime, závisí aj na strave, ktorú prijmeme. Svojho času, som bola presvedčená, že neviem tráviť sacharidy, pretože po klasickom meničku v reštike som takmer odpadla od únavy, a nevedela som sa absolútne na nič sústrediť (už len tváriť sa, že robím bolo niekedy nad moje sily). Naopak, ak som si dala ľahký šalát, bola som relatívne v pohode. Aj vďaka tomu, som sa snažila pomerne dlhú dobu jesť len low carb. Dnes už viem, že sacharidy potrebujem, len si musím vybrať tie správne, a v správny čas. U nás doma býva na obed zeleninová polievka, a ľahšie druhé jedlo. Naberám si podstatne menšie porcie ako kedysi.

Od 15:00 do 17:00  pracuje na svoje maximum močový mechúr. Je to čas, kedy telo dobre vylučuje toxíny, takže šálka bylinkového čaju je skvelým pomocníkom. Je to taktiež dobrý čas, na výdatnejšie jedlo. My práve v tomto čase mávame olovrant. Bylinkový čajík s medom a kúsok domáceho celozrnného koláčika.

No, a od 17:00 do 19:00 pracujú obličky. Ak im chceme pomôcť, mali by sme sa napr. navečerať do 18:00, ideálne ľahko stráviteľné jedlo bez soli a cukru. Veľmi nevhodné sú aj potraviny s pridaním chemických látok, káva a alkohol. Naopak, pomôžeme si ak už po tomto čase nebudeme prijímať žiadnu stravu a ani tekutiny. Toto je ten bod, ktorý potrebujem doladiť... často som totiž večer ešte hladná.

Keď som sa to snažila uviesť do praxe, spomenula som si na článok o IF. Uvedomila som si, že v podstate ho budem dodržiavať aj ja. Aj keď neplánovane :). Teda budem jesť iba počas 10 hodín (od 8:00 do 18:00). Naozaj ma fascinuje, keď sa na prvý pohľad nezlučiteľné smery nakoniec nájdu v prieniku. Utvrdí ma to v tom, že takto je to správne.

Takže, od dnes už v praxi aj tie večere...

Ak mám byť úprimná, tak raňajky, obed a olovrant mám takto nastavený už dlhšie. Maximálne mi to vyhovuje, a upravilo sa mi trávenie. Zmena je teda len cvičenie (mala som teraz 2 mesačnú pauzu, a od pôrodu cvičím nepravidelne) a najmä večere (som taký večerný "jedlík", často ešte po večeri niečo zobem).

Trošku som študovala na internete, ako to s tými večerami zvládnuť. Vraj je dobré si dať plnohodnotné jedlo. Takže zeleninu, bielkoviny a aj celozrnné obilniny. (Obilninám som sa na večer zámerne vyhýbala, ale tak dám im ešte šancu :D). Najesť sa do pohodlnej sýtosti, a minimálne na 3 hodiny by mal byť človek spokojný. Potom je čas sa pomaly chystať do postieľky (do 23:00 najneskôr).

PS: tieto časy sú nastavené na zimný čas. V lete, sa to posúva o hodinku neskôr :).


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára